خاتمي:مجموعه‌ مديريت كشور آسان بدست نيامده كه به آساني از دست برود


رييس موسسه بين‌المللي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها گفت: مهمترين سرمايه اجتماعي، رضايت جامعه است كه از رابطه مردم و حكومت سرچشمه مي‌گيرد.


به گزارش ايسنا حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي در جلسه‌ي افتتاح دفاتر موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و بنياد آزادي، رشد و آباداني ايران(باران) كه با حضور هيات امنا و اعضاي هيات مديره آن‌ها در تهران برگزار شد، اظهار داشت: ممكن است جامعه‌اي از لحاظ امكانات مادي در وضعيت مناسبي نباشد، اما مردم از حاكمان خود رضايت داشته باشند. مسلما جامعه به سوي پيشرفت حركت خواهد كرد.


وي يادآور شد: از نگاه افلاطون و خصوصا فارابي، رضايت جامه نشانه‌ي اصلي حقانيت حكومت در مدينه‌ي فاضله به شمار مي‌رود و به عكس در ديدگاه حاكمان ديكتاتور هيچ جايگاهي براي رضايت مردم وجود ندارد.


وي مديريت جامعه را عامل ايجاد و افزايش رضايت اجتماعي دانست و اظهار داشت: مجموعه‌ي مديران دولت سابق بدون ادعا و ذخيره امكاناتي براي خود، سعي در خدمت به مردم داشته و دارند. هر چند امروز امكانات‌مان محدود‌تر است اما ايمان، دانش و تجربه اين جمع مي‌تواند منشاء آثار خير بسياري براي مردم شود.


خاتمي افزود: در دولت گذشته تلاش ما بر اين بود تا ضمن سرمايه‌گذاري و تقويت بنيان‌هاي اقتصادي كلان كشور كه در دراز مدت سبب زايش سرمايه‌ي جديد نيز مي‌شود، همزمان به فكر معيشت روزمره‌ي مردم هم باشيم.


وي گفت: بدون توليد موثر نمي‌توان توزيع مناسبي داشت. توزيع درآمد‌هاي غيرتوليدي هچ كمكي به حل معضلات فقر و فاصله‌ي طبقاتي نمي‌كند و عدالت توزيعي غير علمي ظرف چند سال ديگر چيزي براي توزيع باقي نخواهد گذاشت.


وي اظهار داشت: صندوق[ذخيره ارزي] از افتخارات دولت گذشته است. مي‌شد اين درآمد را به عنوان بودجه‌ي عمران محسوب كرد، اما سياست ما اين بود كه اين ميليار‌د‌ها درآمد‌هاي نفتي به كمك بخش خصوصي به عنوان ستون فقرات توسعه اقتصادي و ايجاد كنندگان اشتغال پايدار بيايد.


به گزارش ايسنا رييس‌جمهور سابق كشورمان گفت: مجموعه‌ي مديريت كشور آسان به دست نيامده كه به آساني از دست برود. مديران دولت سابق بدون هيچ توقع و چشم داشت و يا تنگ كردن جاي كسي، از تمام توان و فكرشان همچنان براي خدمت به جامعه استفاده خواهند كرد. گرچه ساختمان و امكانات مادي ما محدود است، اما به اين محدوديت همراه با سرافرازي افتخار كرده و پذيراي همه نخبگان و نيرو‌هاي ارزنده‌ي جامعه هستيم.


خاتمي تاكيد كرد: تلاش اين جمع جز خدمت به مردم در عرصه‌هاي فرهنگي، سياسي علمي و فناوري البته بدون ورود مستقيم به عرصه‌هاي اقتصادي نخواهد بود و آغوش ما بر روي همه‌ي كساني كه در خود توان خدمت به اين مردم عزيز را مي‌بينند باز است.


رييس موسسه بين‌المللي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در بخش ديگري از سخنان خود اجماع جهاني بر وجود ناامني فراگير و رنج‌آور بوجود آمده توسط ماده‌گراياني كه جز زور زبان ديگري نمي‌فهمند را فرصتي مغتنم براي گسترش ايده گفتگوي تمدن‌ها دانست.


به گزارش ايسنا وي گفت: معتقدم گفت‌وگوي ميان اسلام و غرب نتيجه‌ي جهان را رقم خواهد زد. با استقبال گسترده‌ي شخصيت‌هاي جهاني و فرصتي كه پس از اتمام دوران مديريت برايم فراهم آمده است اميدوارم بتوانم در اين راستا قدم‌ها موثري بردارم.


خاتمي افزود: با نمايندگي از سوي اسلام مبتني رحمت و گفت‌وگو در مقابل تصوراتي كه عده‌اي خشك مغز به عنوان اسلام خشونت‌آميز در ذهن جهانيان پديد آورده‌اند و نيز با رجوع به ذات و جوهر‌ه‌ي فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي اصيل جهان مي‌توان به وجوهي دست يافت كه افزايش دهنده‌ي عزت و حرمت بشريت هستند.


وي در پايان سخنان خود ضمن قدرداني از زحمت دست اندركاران راه اندازي موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و بنياد باران گفت: مي‌توان در فرصت به وجود آمده‌ي كنوني به تبيين مباني و نقد و بازنگري فعاليت‌هاي هشت سال گذشته پرداخت و الگويي مناسبت‌تر را به مردم و جامعه ارائه داد.


پيش از سخنان خاتمي، احمد مسجدجامعي و جمشيد انصاري مديران عامل موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و بنياد باران گزارشي از فعاليت‌هاي انجام گرفته طي مدت تاسيس اين نهادهاي مدني تاكنون ارائه دادند.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد مسجدجامعي گفت: در دوره‌ي جديد فعاليت‌مان با نگاهي غير انتزاعي به اين مقوله و نيز تكيه بر هويت اسلامي هدف‌مان تبديل اين پيشنهاد جهاني به نظريه‌اي جامع و كامل است.


مدير عامل موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، تعريف نظام‌هاي هنري، فرهنگي و ايجاد ادبيات خاص گفت‌وگو بر پايه‌ي نظرات اصحاب انديشه، بانوان و جوانان را از جمله تلاش‌هاي اين موسسه ذكر كرد و افزود: تقويت ارتباط بين نخبگان ايران و جهان و طراحي نظام جامع اطلاع‌رساني اين حوزه از مواردي است كه بايد به فكر ساماندهي آن‌ها باشيم.


وي برگزاري بيش از بيست جلسه هيات مديره‌ي موسسه طي ماه‌هاي گذشته و برگزاري دو نشست هم‌انديشي با حضور هفتاد نفر از متفكران و نخبگان ايراني را به عنوان فعاليت‌هاي انجام شده تاكنون برشمرد و از برگزاري مراسم بزرگداشت متفكران ايراني، بحث و بررسي در خصوص شخصيت‌هاي موثر در شكل‌گيري تمدن اسلامي و ايراني، ساماندهي ارتباط موثر با جوانان علاقه‌مند در اين عرصه و طراحي چند پروژه‌ي علمي، فرهنگي به عنوان مصوبات و اقدامات حاصل از اين جلسات ياد كرد.


وي افزود: طراحي و راه‌اندازي پايگاه اطلاع‌رساني موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از برنامه‌هاي در حال انجام اين موسسه است.


جمشيد انصاري مدير عامل بنياد باران نيز طي گزارشي، تدوين آيين‌نامه و دستورالعمل‌هاي مورد نياز بنياد، تصويب شرايط عضويت در بنياد، طي نمودن مراحل اصلاح اساسنامه و تدوين برنامه‌ي كوتاه‌مدت سال 85 اين بنياد را از جمله اقدامات انجام شده طي سه ماه گذشته عنوان كرد.


وي اظهار داشت: بزرگ‌ترين سرمايه بنياد باران اعضاي آن هستند و اميدواريم با شروع به كار دفتر بنياد بتوانيم با حضور آن‌ها در پيشبرد برنامه‌ها توفيق بيشتري داشته باشيم.


در پايان اين مراسم نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي اقامه شد.


اين ساختمان سه طبقه داراي فضاي اداري مفيد با كاربري مناسب است و از سوي افراد و بخش خصوصي علاقه‌مند به خاتمي تجهيز و براي استفاده موقت در اختيار ايشان قرار داده شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا